Nog maar twee dagen.... - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Yvonne - WaarBenJij.nu Nog maar twee dagen.... - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Yvonne - WaarBenJij.nu

Nog maar twee dagen....

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

29 November 2012 | Zweden, Gotenburg

Nog maar twee dagen, dan sta ik alweer op Neerlands bekendste vliegveld: Schiphol. Toch wel een gek gevoel. Aan de ene kant wil ik heel graag naar huis om iedereen weer te zien, maar aan de andere kant wil ik ook nog niet weg. Want weggaan betekent ook dat ik dit hier nooit meer zal meemaken. De afgelopen maand heb ik er wel alles aan gedaan om deze tijd nooit te vergeten.

Zoals ruim een maand geleden... we zijn toen met wat meiden naar Kopenhagen gegaan. 5 uur met de bus, hoe gezellig het ook was... de wifi die ze hadden, maakte de lange reis een stuk draaglijker. Kopenhagen is echt een hele leuke stad. Zo plat als een dubbeltje en overal fietsende mensen, je kunt begrijpen dat ik me daar best wel thuis voelde. We hebben daar een walking tour gedaan en hebben allemaal leuke verhalen gehoord over Kopenhagen, Denemarken en Deense mensen. Ooit wel eens gehoord van Tommy (met de Deense achternaam), de heldhaftige man uit WOII? Nee? Dan moet je maar naar Kopenhagen om het verhaal te horen. Ook zijn we nog naar Christiania geweest a.k.a. drugs paradise. In dit gebied worgt drugs gedoogd. Je mag er geen foto's maken, want drugs verkopen blijft illegaal. Het was heel bijzonder om de sfeer even te proeven! Je waant je echt in een andere wereld.

Een paar weken later ben ik zelf de hort op gegaan. Ik had besloten dat ik zelf ook wel eens wilde reizen, dus ik ben 5 dagen naar Helsinki en Tallinn gegaan. Met enkel een grote rugzak en vol goede moed ging ik op weg. Eerst op weg naar Helsinki. Na een prachtige vlucht, kwam ik aan in Helsinki om vervolgens de ferry naar Suomenlinna te nemen. Dit eiland werd vroeger door de Finnen gebruikt tijdens oorlogen. Overal dikke muren, kannonnen en gangen. Er wonen 900 mensen op dit eiland, maar je voelde de sfeer van vroeger nog hangen! De volgende dag heb ik de ferry genomen naar Tallinn. Wat ik niet had verwacht gebeurde toch; ik werd zeeziek. De zee was heel wild en de golven sloegen tegen het schip aan,,, ze kwamen wel tot de 7e verdieping. De rest van de mensen scheen hier echter geen last van te hebben, die zaten hele maaltijden weg te werken. Na een lange tocht op het koude, winderige dek te hebben gezeten eindelijk in Tallinn. Wat een prachtige stad! Voornamelijk het oude centrum, zo authentiek! Je kon eigenlijk van elke straatsteen wel een foto maken, zo mooi was het. Na twee dagen de ferry weer terug naar Helsinki. Dit keer was ik voorbereid op een wilde tocht. Met een reispilletje achter de kiezen, vertrok ik om 8u weer naar Helsinki. Een wilde tocht werd het gelukkig niet. Het was heel helder en ik heb genoten van de zonsopkomst. De reis was een stuk aangenamer en ik kwam een stuk vrolijker aan in Helsinki waar ik de rest van de bezienswaardigheden heb bezocht. Ik raad het iedereen aan om een keer alleen op reis te gaan, zelfs voor zo'n korte tijd. Het is een hele bijzondere ervaring!

M'n laatste reis was samen met Jeske. We wilden wel wat meer zien van Zweden. Dus we besloten om drie steden te gaan bekijken: örebro, Uppsala en Stockholm. In örebro was niet zoveel te doen, er was een meer, een kasteel en een of ander spuuglelijke toren die de 'mushroom' werd genoemd. Ondanks het tegenvallende weer besoten we dat örebro toch wel exotischer was dan New York! De dag erna naar Uppsala, de bekende studentenstad. Een ontzettend sfeervol stadje met een aantal prachtige gebouwen. We hebben hier ook veel doorgebracht in Café Linne, waar we een echte fika hebben gehouden. Na twee dagen zeiden we de sfeer gedag en gingen op weg naar de grote stad: Stockholm. Ook hier is een prachtig oud centrum Gamla Stan (ja, wij dachten ook meteen aan dat liedje Gangnam style). Gezellig, sfeervol en vol met mooie gebouwen. Ook het privé verblijf van de koninklijke familie was een bezoekje waard. Die nacht sliepen we in een kamer van zo'n 4m2 samen in een bed van 1,20m. Maar we hadden het ervoor over. We zaten op een boot en hadden uitzicht over het nieuwe centrum, de skyline van Stockholm zullen we maar zeggen! Dit nieuwe centrum hebben we de dag daarna bezocht. We hebben weer een walking tour gedaan (zo'n zelfde als in Kopenhagen). Studenten doen dit 'gratis' en aan het eind geef je fooi. Een goedkope manier om een stad vanuit de ogen van een student te zien, een echte aanrader!

Zo al met al heb ik me kostelijk vermaakt dus. Tussen het reizen door nog wat feestjes gehad, examens gemaakt en gehaald. Ja, de afgelopen paar maanden waren echt om nooit te vergeten!

  • 29 November 2012 - 11:36

    Mar:

    Leuegenaar! Je bedoelt; tussen de feestjes door ook nog wat toetsen en reisjes gemaakt ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yvonne

Actief sinds 22 Aug. 2012
Verslag gelezen: 234
Totaal aantal bezoekers 5743

Voorgaande reizen:

24 Februari 2014 - 26 Mei 2014

In een land hier ver, ver vandaan......

23 Augustus 2012 - 01 December 2012

Göteborg

Landen bezocht: