Alles went, zélfs Afrika - Reisverslag uit Hawassa, Ethiopië van Yvonne - WaarBenJij.nu Alles went, zélfs Afrika - Reisverslag uit Hawassa, Ethiopië van Yvonne - WaarBenJij.nu

Alles went, zélfs Afrika

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

27 Maart 2014 | Ethiopië, Hawassa

Een paar weken radiostilte, maar dat betekent niet dat er niets gebeurt is in het prachtige Ethiopië. Voor de zeer oplettende kijker; mijn locatie is op dit moment Hawassa en niet Gambela zoals ik in de vorige blog aangaf. Hoe dan? Nou heel simpel....

Laat ik bij het begin beginnen. Vanuit Addis samen met twee priesters naar Gambela gereden. Roadtrippin' to the max! Schouder aan schouder genietend van de verhalen en van de prachtige natuur in Ethiopië. Tijdens de verhalen werd mij al snel duidelijk dat het heet was in Gambela, heel heet. Grappend en grollend zeiden ze dat ik het vast niet zou overleven en meteen terug zou gaan. Daar hadden ze gelijk in. Na twee dagen rijden kwamen we om 5uur aan in Gambela en het was bloedjeheet. Stel je voor, je stapt in een auto die de hele dag in de snikhete zon heeft gestaan en de ramen kunnen niet open. Nou dat dus, de hele dag. Na twee dagen heeft Abe Tesfaye een ticket terug geboekt naar Addis. Toen het programma omgegooid en ben ik naar Hawassa gegaan. Zo dus...

Inmiddels ben ik hier nu iets meer dan een week en druk bezig met verschillende projecten. Elke ochtend werk ik op een internationaal kinderdagverblijf (1-6 jarigen). Ik houd mij hier voornamelijk bezig met het organiseren zoals het maken van het lesrooster, bekijken welk materiaal geschikt is voor welke leeftijdsgroep etc. Erg leuk en leerzaam. De kids zijn ook heel schattig, ze beginnen met 'miss' en ratelen vervolgens in het Amhaars verder. Met mijn zeer beperkte vocabulaire snap ik er geen snars van. Maar ik zeg af en toe ja en oke (in t Amhaars) en dan zijn ze weer blij.

Sinds dit weekend geef ik Engelse les aan volwassenen. Het niveau hier is erg laag, dus mijn Engels is hier heel wat. Af en toe mn woordenboekje raadplegen, maar het lesgeven op beginnersniveau gaat mij gelukkig goed af. Verder deze week begonnen bij de straatkinderen. Ik ga 2x per week lesgeven in Engels en Rekenen. Dit is super intensief en na 45min ben ik ook echt wel klaar en zij ook. Het is een echte eye-opener om hier te werken met bijna niks. Bijvoorbeeld: ik wilde graag dobbelstenen voor mn rekenles. Nergens dobbelstenen te vinden,,, tja en dan? Een elk zichzelf respecterende leerkracht weet hoe hij/zij een dobbelsteen moet maken. Dus ergens een kartonnen doos en lijm op de kop getikt en zelf aan de knutsel gegaan.

Afrika blijft overigens wel een enorme uitdaging. Bijna dagelijks loop ik wel ergens tegenaan. Je wilt bijvoorbeeld heel graag je kleren wassen: helaas, al drie dagen geen water. Je wilt weer eens lekker een filmpje kijken, maar met je stomme hoofd heb je de externe harde schijf in een computer gestoken en er zit nu een of ander virus op (zojuist de oplossing gevonden, maar nog steeds kan ik mezelf wel voor mn kop slaan). Je zit op de bank en ineens loopt er een fikse kakkerlak voor je voeten langs. Ielll!!!

Maar ach, alles went, zelfs een vent en zélfs Afrika. Want laten we niet vergeten dat ze hier ontzettend lekker verse sapjes hebben, je hier met je handen van je eigen én van andermans bord mag eten, het zonnetje elke dag schijnt en je voor een euro of 6 een drie kwartier durende massage hebt.

  • 27 Maart 2014 - 13:07

    Nathalie:

    vind ik leuk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yvonne

Actief sinds 22 Aug. 2012
Verslag gelezen: 310
Totaal aantal bezoekers 5723

Voorgaande reizen:

24 Februari 2014 - 26 Mei 2014

In een land hier ver, ver vandaan......

23 Augustus 2012 - 01 December 2012

Göteborg

Landen bezocht: